Makowiec z lekką budyniową pianką



Hej :-). Miałam ciacho wystawić wczoraj, ale tak mam zabiegany tydzień, że nie wiem w co ręce włożyć :-(. Ciasto zobaczyłam na blogu moje wypieki. Jest przepyszne, tyle mogę podpowiedzieć. Ciasto kruchutkie, mak z bakaliami i pianka budyniowa, no dla mnie idealne. Na pewno zrobię na Święta. Polecam Wam bardzo :-). Blaszka 24x34 cm :-).

Składniki ciasto kruche:

  • 2,5 szklanki mąki tortowej
  • 200 g masła
  • 50 g smalcu
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  • 3 łyżki cukru pudru
  • 5 żółtek
  • 2 łyżki śmietany 18% - niekoniecznie


Mąkę razem z proszkiem do pieczenia przesiałam na stolnicę, dodałam pokrojone zimne masło i zimny smalec. Zagniotłam, następnie dodałam żółtka. Wyrobiłam ciasto, jeśli ciasto byłoby za kruche (nie lepiło się), musimy dodać śmietanę. Gotowe ciasto dzielimy na dwie części (70:30), zawijamy w folię aluminiową i dajemy do zamrażalnika. Tą większą część ja włożyłam na jakieś 15 minut.
Blaszkę smarujemy na spodzie masłem, wykładamy papierem do pieczenia. Na spód ścieramy (na grubych oczkach) większą część ciasta, ugniatamy lekko dłonią, tak żeby było w miarę równe i zapikamy w 180 stopniach przez około 15 minut (musi się lekko zarumienić). Wyjmujemy z piekarnika.

Składniki nadzienie makowe:

  • 400 g maku
  • 2 duże jajka L
  • 60 g masła w temp pokojowej
  • 50 g miałkiego brązowego cukru
  • 150 g płynnego miodu
  • 50 g rodzynków
  • 50 g kandyzowanej skórki pomarańczowej
  • 50 g posiekanych orzechów włoskich
  • 1 łyżeczka ekstraktu z migdałów


Mak zalać wrzącą wodą (do przykrycia), odstawić do wystudzenia, odsączyć z nadmiaru wody, dwukrotnie zemleć w maszynce do mięsa z drobnym sitkiem.

Możemy użyć również maku zmielonego (ja taki kupiłam w Lidlu), zalać go wrzątkiem do przykrycia i odsączyć za pomocą lnianej szmatki.

Do misy miksera dajemy miękkie masło i ucieramy z cukrem i miodem, dodajemy żółtka dalej ucierając. Następnie dodajemy odciśnięty i zmielony mak, kandyzowaną skórkę pomarańczy, posiekane orzechy włoskie, rodzynki i ekstrakt migdałowy. Miksujemy do połączenia się składników.

Białka ubijamy na sztywną pianę i dodajemy do maku. Mieszamy delikatnie za pomocą drewnianej łyżki (białka najlepiej dodać tuż przed upieczeniem, żeby białka nie opadły i nie podeszły wodą). ja je ubiłam i włożyłam do lodówki, a jak miałam gotową już budyniowa piankę, to wtedy wymieszałam z makiem.

Składniki budyniowa pianka:

  • 5 białek
  • 1 szklanka drobnego cukru do wypieków
  • 2 opakowania budyniu (u mnie wiśniowy, może być malinowy) 2 x 40 g bez cukru
  • 1/2 szklanki oleju rzepakowego


Białka ubijamy na sztywno, dodajemy stopniowo cukier, następnie wsypujemy proszek budyniowy, ciągle miksujemy. Na końcu wlewamy delikatnie olej. Miksujemy do połączenia się składników.

Na ciasto(może być ciepłe) wykładamy mak, na niego piankę budyniową i na piankę ścieramy drugą mniejszą część ciasta. Pieczemy w 180 stopniach około 40 minut. Studzimy i posypujemy cukrem pudrem. Mniam :-))))))))))). Smacznego :-)






28 komentarzy:

  1. Oj nie lubię makowca więc nie wiem czy tu nawet z tym ciekawym połączeniem by mi zasmakował.

    OdpowiedzUsuń
  2. Śliczne ciasto, każda warstwa warta grzechu, a całość prezentuje się fantastycznie :)

    OdpowiedzUsuń
  3. wygląda wprost przepysznie:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Makowce to ja w każdej wariacji smakowej zjem ,cudny.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja niestety do maku cały czas nie mogę się przekonać :(

    OdpowiedzUsuń
  6. Świetne ciasto, do tego kawka i byłoby idealnie :D

    OdpowiedzUsuń
  7. Ta różowa pianka jak wisienka na torcie :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Makowce to moje ulubione ciasta. Pysznie wygląda :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Zapisuje! Szukalam czegos innego na swieta i znalazłam!!!! Dzieki!

    OdpowiedzUsuń
  10. szkoda, że nie lubię makowca, bo wygląda smakowicie :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Jeżeli ktoś nie lubi makowca niech wybierze ciasto bez tego składnika i nie wypowiada się na temat ciasta na forum-ja szukałam oryginalnego przepisu na makowiec i właśnie znalazłam,choć miałam wcześniej inne plany.Mam nadzieję ,że będzie tak obłędnie smakował-jak wygląda!!!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieje, że będzie smakował, ja go na pewno będę robić po raz drugi :-)

      Usuń
  12. Czy można dać gotową masę makową?Osobiście nie znoszę sama przygotowywać maku.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście, że można, ja też nie lubię, ale w Lidlu kupiłam mak mielony i to mnie przekonało :-)

      Usuń
  13. Czy może być mak z puszki

    OdpowiedzUsuń
  14. Mam pytanie po co dodaje się olej do białek

    OdpowiedzUsuń
  15. Chcielibyśmy upiec ten makowiec bo wygląda pysznie i tak czytam przepis gdzie na końcu jest na ciasto może być ciepłe wyglądamy mak moje pytanie to czy spod najpierw pieczemy i później jeszcze raz z wszystkimi składnikami .. to będzie moje 3 ciasto w życiu i chciałabym żeby mi wyszlo

    OdpowiedzUsuń
  16. Tak spód najpierw podpiekamy (jest napisane w przepisie) 15 minut, później wyjmujemy i na ciepły wykładamy mak. Tak jak pisze na końcu: ciepły podpieczony spód, następnie mak, pianę i na wierzch ścieramy ciasto i pieczemy :-)

    OdpowiedzUsuń
  17. Ja chyba zrobię na święta Bożego Narodzenia. Lekkie ciasto z makiem

    OdpowiedzUsuń
  18. Ja spróbuję zrobić. Uwielbiam makowiec, a w takim wydaniu nie znam. Do kawy idealny. Nie ma kremu. Mniam.

    OdpowiedzUsuń
  19. Jest przepiękny. Na jaki rozmiar formy te ciasto?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest na samym początku w opisie :-) 24x34 cm :-)

      Usuń
  20. Zrobię i ja 😃

    OdpowiedzUsuń
  21. Ile taki makowiec jest trwały kiedy najwcześniej go upiec?

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedziny, jest mi bardzo miło :)

Copyright © 2016 kruche babeczki , Blogger