Ciasto łaciate



Hej :-)) U mnie dziś zaległe ciacho :-). Przepis mama przyniosła od koleżanki z pracy. Lubię je, bo nie jest bardzo słodkie. Takie łaciate rzeczywiście, jedno ciasto to ciasto kruche, a ciemne to ucierane ze śmietaną, do tego delicje, galaretka. Pracochłonne tez nie jest, więc tylko robić :-)). Blaszka 23x33 cm. Polecam i życzę miłego dnia :-))

Składniki ciasto kruche:

  • 1 kostka masła (200 g)
  • 1 szklanka cukru pudru
  • 2 szklanki mąki pszennej
  • 3 żółtka
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia


Z podanych składników zagniatamy ciasto, wkładamy na 1 godzinę do lodówki (powinno po wyjęciu być twarde).

Ciasto ciemne:

  • 1 szklanka śmietany 18%
  • 3 jajka
  • 1/2 szklanki cukru
  • 3 łyżki mąki
  • 3 łyżki kakao
  • 2 łyżeczki sody oczyszczonej
  • 3 łyżki dżemu brzoskwiniowego


Wszystkie składniki utrzeć mikserem na gładką masę (najpierw ubić jajka z cukrem na puszystą masę, następnie dodawać resztę składników. Do tego ciasta musimy teraz zetrzeć na tarce (na grubych oczkach) ciasto jasne (kruche), po starciu całość delikatnie mieszamy drewnianą łyżką, ciasto przelewamy na blaszkę wyłożoną papierem do pieczenia. Pieczemy w 180 stopniach około 45 minut. Po wyjęciu studzimy.

Dodatkowo:

  • napar z herbaty (1/2 szklanki), można posłodzić, ale niekoniecznie 
  • 2 galaretki pomarańczowe
  • 1 - 2 budyń śmietankowy (40 g każdy)
  • 250 ml mleka
  • 2 łyżki cukru
  • 100 g masła
  • 2 - 3 opakowania delicji 


 Połowę mleka gotujemy, w drugiej rozrabiamy budyń z cukrem, dodajemy do gotującego się mleka i gotujemy budyń. Studzimy. Ubijamy z masłem. 2 Galaretki pomarańczowe rozpuszczamy w 0,5 litra wrzątku, studzimy. Placek przekrawamy na pół, nasączamy naparem z herbaty. Jeden płat smarujemy cienko masą budyniową, nakładamy delicje, wylewamy tężejącą galaretkę, na galaretkę dajemy resztę masy i przykrywamy drugim plackiem. Na wierzch możemy zrobić polewę lub zetrzeć czekoladę. Ciasto wkładamy do lodówki.


Jeśli chcielibyście zakupić produkty na to ciasto przez internet, to polecam zapoznać się z rankingiem supermarketów online TopSpozywcze.pl





48 komentarzy:

  1. Jakie bardzo fajne ciasto, w przekroju wygląda fenomenalnie :). Przepis zapisuję i za jakiś czas na pewno go wypróbuję.

    OdpowiedzUsuń
  2. Aż burczy w brzuchu, ale pysznie się prezentuje mniam <3

    OdpowiedzUsuń
  3. Śliczne zdjęcia i ciekawy przepis (może wykorzystam go w najbliższym czasie)

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo ładne i apetyczne ciacho :)

    OdpowiedzUsuń
  5. jak tu żyć...przecudna propozycja

    OdpowiedzUsuń
  6. ciacho prezentuje się wybornie :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie spotkałam nigdzie takiego ciasta, z chęcią zrobię, bo składniki zapowiadają pyszności :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Fantastyczne, szkoda, że przez monitor nie mogę porwać kawałka :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Ale cuuuudownie wygląda, mniam !
    Kochana mogłabyś poklikać u mnie w najnowszym poście o TU ? Byłabym wdzięczna :)
    Obserwuję.
    Pozdrawiam,
    PatrisyaStyle

    OdpowiedzUsuń
  10. Jeśli jest tak smaczne (w co nie wątpię) jak wygląda, to ja go kupuję w całości. Przepis zapisuję i po powrocie z wakacji upiekę :)

    OdpowiedzUsuń
  11. To musi być pychota:) Zrobię!!!

    OdpowiedzUsuń
  12. Dzięki za propozycje ciasto pyszne troszkę za suche ale następnym razem więcej nasączę.Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  13. Ciasto wyśmienite,wczoraj zrobiłam a dziś został tylko kawałek. Zresztą wszyskie ciasta od Ciebie są pyszne Dzięki za inspiracje . Pozdrawiam Dorota

    OdpowiedzUsuń
  14. Bardzo ciekawy przepis Pozdrawiam Róza

    OdpowiedzUsuń
  15. Pychotka. Zrobiłam teraz na święta wyszło rewelacyjne znikło jako pierwsze ze wszystkich ciast. Jednak trochę je zmodyfikowałam i użyłam dżemu wisniowego i galaretek i delicji wisniowych a na masę budyniową wyłożyłam wydrolowane wiśnie i dopiero przełożyłam drugą częścią ciasta.

    OdpowiedzUsuń
  16. Czubate łyżki mąki, czy płaskie?

    OdpowiedzUsuń
  17. Czubate łyżki mąki, czy płaskie?

    OdpowiedzUsuń
  18. Właśnie jestem w trakcie robienia tego ciasta 😊 już nie mogę się doczekać na efekt końcowy 😊

    OdpowiedzUsuń
  19. Właśnie jestem w trakcie robienia tego ciasta i już nie mogę się doczekać na efekt końcowy 😊

    OdpowiedzUsuń
  20. Witam. Właśnie jestem w trakcie robienia tego ciasta i już nie mogę się doczekać na efekt końcowy

    OdpowiedzUsuń
  21. Z ciasta kruchego zostają 3 białka, więc można ubić i wymieszać z ciastem ciemnym?

    OdpowiedzUsuń
  22. Czy to jest przepis na dużą blachę 😊

    OdpowiedzUsuń
  23. witam zrobilam ciasto ,mase zrobiłam z 0,5 l mleka bo uznałam od razu ze bedzie za mało i dałam ciasto połowe masy na to delicje -3 rozpuszczone galaretki-na to krakersy -druga połowa masy i druga połowa ciasta.Wyglada obłednie ale jak dla mnie strasznie to ciasto cienkie .Nie wiem moze to ciemne gdyby zrobił z półtorej porcji????

    OdpowiedzUsuń
  24. witam, ciasto przepyszne, robiłam wg. Pani przepisu. Jednak miałam problem z połączeniem ciasta jasnego z ciemnym, ponieważ od razu całość mi opadła:( Choć ładnie wyrósł..jednak wydaje mi się ze mógłby być bardziej pulchny. Czy mogłaby mi Pani dać jakieś rady jak je łączyć zeby od razu nie opadły białka , oraz jak je piec: góra dół czy termoobieg.?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najlepiej wszystko po dodaniu ubitych białek wymieszać albo drewnianą łyżką, albo tak ja jak delikatnie mikserem na najniższych obrotach. Mnie ta druga opcja wychodzi lepiej i robię to mikserem. Jeśli chodzi o pieczenia, to jak nie piszę to zawsze jest opcja: dół. Może Pani po wyłączeniu piekarnika uchylić drzwiczki i zostawić ciasto na kilka minut, żeby wyrównała się temp. wtedy też nie powinno opaść.

      Usuń
    2. W opisie nie ma nic o ubijaniu białek. "Wszystkie składniki utrzeć mikserem na gładką masę." To należy oddzielić żółtka, a białka ubić?

      Usuń
    3. Można oczywiście oddzielić i ubić osobno. Można też od razu dać całe jajka i ubijać z cukrem około 7-8 minut na najwyższych obrotach. Masa wtedy powinna potroić swoją objętość.

      Usuń
  25. Pyszne ciasto! Zrobiłam na mniejszej blaszce, 23 x 28 bodajże i wyszło idealne! Myślę, że warto zaznaczyć w przepisie, że potrzebne są co najmniej dwa opakowania delicji. Przypadkiem zupełnie kupiłam takie podwójne i starczyło co do ostatniego ciastka.

    OdpowiedzUsuń
  26. Też robiłam i jest pyszne. Ja robiłam podwójną masę budyniową i mi poszły 3 opakowania delicji, może większa blacha.

    OdpowiedzUsuń
  27. Jak dla mnie świetny wpis. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  28. Ciasto bardzo dobre i nie za słodkie robiłam na blaszy 24x24, zamiast herbaty użyłam soku malinowego 😊

    OdpowiedzUsuń
  29. A co z dżemem brzoskwiniowym, jest na liście produktów a nie widzę żeby był uwzględniony w przepisie??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dżem jest w składnikach ciasta ciemnego. Piszę, wszystkie składniki wymieszać, czyli dżem też jest w tych składnikach :-)

      Usuń
  30. Pycha ciacho, dzięki!

    OdpowiedzUsuń
  31. Robiłam. Jest przepyszne

    OdpowiedzUsuń
  32. Witam, chcę zrobić ciasto łaciate, przepis wydaje się super. Mam tylko wątpliwości co do ciasta ciemnego czy wkładamy wszystkie składniki do miski i mieszamy? Czy jest jakaś kolejność ubijania? Śmietana 18 gęsta czy np. Łaciata? Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  33. Ciasto pychotka, sama nie robiłam, ale próbowałam:) na pewno je zrobię też sama.pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  34. Hej! Mieszkam w Rosji i nie znam polskiego. Tłumaczenie jest wykonywane przez Google. Dzięki za przepis! Chcę ugotować twoje ciasto, ale nie rozumiałem, jak je pokroić: na długość czy na grubość?

    OdpowiedzUsuń
  35. Witam,zrobilam w piatek Twoje ciasto, jest przepyszne, moje smaki...na pewno będę je częściej piekła. Dziekuje za wspaniała przepis. Pozdrawiam z Worms

    OdpowiedzUsuń
  36. Świetne ciasto, chyba w weekend sam zrobię.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedziny, jest mi bardzo miło :)

Copyright © 2016 kruche babeczki , Blogger